Články

První rok mám za sebou

Tak jsem nedávno oslavil první rok své realitní kariéry 🙂 Několik zajímavých čísel:

  • 35 500 000 Kč – hodnota první podepsané zprostředkovatelské smlouvy
  • 5 – počet podepsaných zprostředkovatelských smluv během jednoho dne
  • 40 000 000 Kč – nejvyšší hodnota podepsané rezervační smlouvy

 

Vypadá to skvěle, ale není všechno zlato, co se třpytí… V prvním případě se jedná o prodej budoucích stavebních pozemků pro developerský projekt v okrese Praha-západ. Tento obchodní případ je běh na hodně dlouhou trať, odhadem na rok a půl. A bude dotažen ke zdárnému cíli pouze za předpokladu, že obec schválí nový územní plán, který má značné zpoždění. Může se i stát, že kupující kvůli průtahům odstoupí od smlouvy.

Těch pět podepsaných smluv vypadá působivě, ale realita je též někde jinde. První byla smlouva na prodej rodinného domu v Úvalech, kterou se mi po několika odkladech podařilo podepsat se dvěma majitelkami. Jejich očekávaná cena byla velmi vysoká, ale bral jsem to jako výzvu a domluvili jsme se, že ji budeme postupně snižovat, pokud nebude zájem. Když už jsem měl objednanou firmu na vyklizení domu, tak jsem se dozvěděl, že očekávanou cenu snížit nechtějí. Nebylo to lehké rozhodnutí, ale nakonec jsem jim oznámil, že za těchto podmínek spolupráci ukončuji. Výzvy jsou fajn, ale když majitelé očekávají cenu o polovinu vyšší, než je tržní cena, tak to už je příliš… A ty ostatní čtyři smlouvy byly na prodej apartmánů v Rovinji na Istrii. Jedna známá Češka tam bydlí a má tudíž přístup k vhodným nemovitostem z první ruky. Zprostředkovala mi krásné prémiové apartmány s exkluzivitou pro Českou republiku. Jeden z nich aktivně nabízím, další dva se už prodaly zájemcům z jiných zemí a ještě čekám, jestli dostanu veškeré podklady k tomu poslednímu.

40 000 000 Kč za bytový dům na Zbraslavi je také impozantní úlovek. Nedávno jsme podepsali rezervační smlouvu, což je většina úspěchu. Až vše dotáhneme koncem léta do úspěšného konce, tak budu opravdu slavit. Připadám si zde jako právník. Tři měsíce jsem ladil s majitelem zprostředkovatelskou smlouvu a přes měsíc s oběma stranami rezervační, kupní a obě úschovní smlouvy, každá smlouva zažila asi osm změn. Na druhou stranu ovšem samotný prodej proběhl rychle a hladce. Po pár týdnech neveřejného nabízení (databáze kontaktů, kolegové v RE/MAXu a uzavřené facebookové skupiny) a čtyřech prohlídkách přišel ideální kupec, který se do historického domu s velkou zahradou a velkou nevyužitou půdou zamiloval a hned jsme si plácli.

Pokud shrnu, co mi první rok v realitách dal a vzal, tak rozhodně převažují klady. Práce je to opravdu pestrá, kromě mého oblíbeného marketingu a prodeje musí makléř rozumět i právu, financím, psychologii, komunikaci apod. A to mě baví, neustále se vzdělávat a pracovat na sobě. Využívám kontakty nashromážděné za téměř 30 let a primárně dělám byznys se známými a kamarády. Stejně jako u mé další činnosti, marketingových konzultací a lektorování, se mi daří přeměnit korporátní nevýhody („jste starý, překvalifikovaný a předražený…“) na výhody – zralost, nadhled, důvěryhodnost, případně kontakty. Jsem pánem svého času. Efektivita času je také někde jinde než v korporaci, když přepočítám výdělek na jednu odpracovanou hodinu. Ale hlavně jde o dlouhodobé budování vlastního byznysu založeného na svém dobrém jménu, které je to nejcennější, co máme.

A nevýhody? Nejtěžší je se přeorientovat z módu, kdy máte své jisté a lidé prodávají vám, na stav, kdy se sami musíte aktivně nabízet a propagovat. Ze začátku mi nejvíce pomohly kontakty posbírané dlouholetou praxí. Také tato práce vyžaduje disciplínu, pevné nastavení denního režimu a priorit, kdy ani pěkné počasí nesmí svádět ke snížení pracovního výkonu. Také je důležité nenechat se odradit neúspěchy, nevyjde totiž každé oslovení a každý byznys. Značná nepravidelnost je i v příjmech, kdy jeden měsíc jsou žně, pak třeba pár měsíců nic. Zatím řeším spíš drahé, složité a dlouhodobé projekty (a to mě baví), kde odměna přijde až po delší době.

Zkrátka vše má své pro i proti. Kdyby to bylo jednoduché, tak to dělá každý. Proto je důležité vytrvat a zároveň se co nejvíce vydělit z konkurenční masy. Nedávno jsem přišel na to, v čem by mohla spočívat má hlavní konkurenční výhoda. Ale o tom až příště…

Share on facebook
Share on linkedin
Share on email